poniedziałek, 16 listopada 2015

Konkurs na scenariusz adresowany do nauczycieli i nie tylko!

Jesteś nauczycielem przyrody, biologii, matematyki, geografii? A może jesteś edukatorem zainteresowanym zrównoważonym rozwojem? Jeśli tak - weź udział w konkursie organizowanym przez Nadleśnictwo Gdańsk na scenariusz zajęć w Leśnym Ogrodzie Botanicznym Marszewo. Termin nadsyłania prac mija już 27 listopada, a pula nagród wynosi 2500 zł. 
regulamin konkursu

Wśród rodziców i pedagogów na całym świecie mówi się coraz więcej o tym, że dzieci coraz mniej czasu spędzają na wolnym powietrzu, w naturalnym środowisku. Wspomina się nawet o problemie deficytu natury. Leśnicy organizujący ten konkurs uważają, że można przeciwdziałać temu trendowi. Na co dzień prowadzą zajęcia z dziećmi (i osobami dorosłymi) o lesie. Są jednak zdania, że las jest też doskonałym miejscem do organizowania lekcji na przykład z geografii, czy matematyki, a nawet zajęć łączących treści programowe z obu tych (lub innych) przedmiotów. Stąd pomysł konkursu na scenariusz takich zajęć w warunkach Leśnego Ogrodu Botanicznego w Gdyni, który posiada już pewne zaplecze i doświadczenie w prowadzeniu takich zajęć.

Dysponujemy np. mapą (standard imprez na orientację) centralnej, ogrodzonej części ogrodu. Daje to możliwość indywidualnej (i bezpiecznej) pracy dzieci z mapą, trudną do osiągnięcia w innych warunkach. Las ze znaczną ilością martwych gałęzi pozwala na ciekawe zajęcia polegające  np. konstruowanie modeli np. sześcianów obrazujących różne miary objętości  (m3, dm3). Tego typu tematykę związaną z matematyką można kontynuować również pod dachem: dysponujemy zestawami prostych, bukowych klocków, które pozwalają na swobodną zabawę, ale mogą przerodzić się w zajęcia z  rzutami prostokątnymi: pozwalają na to specjalne plansze. To tylko dwie z wielu możliwości jakie daje las, a w szczególności Leśny Ogród Botaniczny Marszewo…


Druga kategoria konkursu związana jest z zajęciami edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Powinny dotyczyć problematyki użytkowania lasu (i szerzej konsumpcji), jako modelu zrównoważonego rozwoju. Optymalnie powinny pozwalać na refleksję dotyczącą powyższej tematyki na poziomie lokalnym, regionalnym i globalnym. Zajęcia powinny prowokować do myślenia, dyskusji a nawet zmiany postaw uczestników zajęć. Powinny też spełniać założenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju, opisane m.in. w Strategii Edukacji Dla Zrównoważonego Rozwoju  (opracowanie: Komisja Gospodarcza ONZ, do pobrania na stronie Ministerstwa Środowiska. (Dział dla nauczycieli: http://nauczyciele.mos.gov.pl/index.php?mnu=92)

Wyobrażamy tu sobie przede wszystkim zajęcia z uczniami starszych klas szkół podstawowych, ale może to mylne założenie? Być może pasjonujące zajęcia w tej tematyce można zrobić już z przedszkolakami? Dość podobny, bardzo ciekawy projekt dla mniejszych dzieci:  http://igo.org.pl/nie-wiem-czy-swiat-ma-koniec-edukacja-globalna-i-dociekania-filozoficzne-dla-dzieci/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz