Zajęcia: dotknij lasu

Zajęcia dla młodszych dzieci

Odbiorcy: mininimum 5 lat

Czas trwania: Dzieci w wieku 5-8 lat, ale możliwy też z każdą inną grupą o szczególnych potrzebach, np. dla osób z niepełnosprawnościami.

Wielkość grupy: optymalnie 12-16 dzieci. 

Rezerwuj zajęcia z edukatorem 

Rezerwuj zajęcia samodzielne - przewodnik do zajęć samodzielnych na końcu artykułu

W przypadku gdy grupa liczy więcej dzieci, dzielimy grupę na pod-grupy i mają one kolejno zajęcia z edukatorem. Grupa ma do dyspozycji jednego edukatora i czas który zarezerwowała. Proszę to wziąć pod uwagę podczas rezerwacji. 

Zajęcia prowadzimy również podczas lekkiego deszczu, w przypadku bardziej trudnych warunków, prowadzimy zajęcia wewnątrz budynku. Dzieci powinny mieć strój dopasowany do zajęć w lesie. Rano w lesie jest chłodniej niż w mieście. Może być rosa. Nawet latem warto być ubranym w długie spodnie, długi rękaw i czapkę, nie polecamy raczej lekkich sandałów.

 

Zajęcia mają dwa warianty:

  1. W terenie ogrodzonym (młodsze dzieci, trudniejsze warunki pogodowe, mniej czasu do dyspozycji). Zajęcia głównie sensoryczne, dzieci dotykają, wąchają gałązki różnych drzew iglastych. Zajęcia wzbogacone o aspekt pory roku: wiosną ogladamy kwiaty, późnym latem, jesienią, owoce. Z nauczycielami, opiekunami edukator pokrótce omawia mity związane z zawodem leśnika.
  2. W lesie. Spacerujemy fragmentem np. Szlaku Wiewiórki. Uczymy się rozpoznawać 2-3 gatunki drzew, pozwalamy na nieco ukierunkowaną eksplorację wybranego fragmentu lasu (budujemy z liści, gałązek itp. "wioski krasnoludków". W przypadku zainteresowania opiekunów, edukator omawia genezę zawodu leśnika.

 

 

Scenariusz zajęć w terenie ogrodzonym:

Wspólny spacer z uczestnikami zajęć po wybranych fragmentach ogrodu (teren ogrodzony), skupiający się głównie na doznaniach sensorycznych uczestników, poprzez oglądanie, dotykanie i wąchanie wybranych roślin (przede wszystkim drzew iglastych)

Czas trwania: 45 min.

Pytania kluczowe: Czy igły kłują?

Cele zajęć: Zainteresowanie uczestników różnorodnością drzew iglastych.

Metody: Pokaz

Formy pracy: Spacer z grupą

Środki dydaktyczne: wybrane drzewa iglaste z kolekcji LOB Marszewo

Przebieg zajęć: Uczestnicy oglądają wspólnie następujące gatunki występujące na terenie LOB:

  1. Sosna pospolita. Wykorzystaj drzewa rosnące w pobliżu małego placu zabaw. Poproś uczestników o dotknięcie kory drzewa, zaproponuj odłupanie kawałka kory. Poproś o policzenie igieł (do ilu liczy ta sosna? Liczy do dwóch, możesz wykorzystać igły leżące na ziemi). Poproś o porównanie długości igieł z leżącymi obok szyszkami (Igły są raczej dłuższe lub co najwyżej mniej więcej równe długości sosnowych szyszek).
  2. Sosna wejmutka. Zaproponuj dotykanie tych igieł. Zapytaj, czy są kłujące. Zapytaj do ilu potrafi liczyć ta sosna (do pięciu). Pozwól na wyrywanie igieł z krótkopędem lub użyj tych leżących na ziemi. Nie podawaj (chyba, że sami zapytają) uczestnikom nazwy tej sosny, ani informacji skąd pochodzi – nie jest to tematem zajęć!
  3. Świerk kłujący. Otoczcie drzewo dookoła i zaproponuj dotykanie igieł. Możesz zapytać, jaką nazwę uczestnicy zajęć zaproponowaliby dla tego drzewa.
  4. Daglezja zielona. Zaproponuj zerwanie konkretnej ilości igieł, np. 3 (by uniknąć wyrywania ich garściami), poproś o roztarcie ich w palcach i powąchanie. Co przypomina zapach? (cytrusy). Nie podawaj (chyba, że sami zapytają) uczestnikom nazwy tej sosny, ani informacji skąd pochodzi – nie jest to tematem zajęć!
  5. Świerk pospolity. Zapytaj co przypomina to drzewo (choinkę). Nie gań dzieci, gdy od razu zaczną mówić, że to choinka – ciesz się, że samodzielnie kojarzą jakiekolwiek drzewo. Zapytaj, czy drzewo ma krótkie, czy długie igły. Optymalnie miej przygotowaną szyszkę świerkową, by mieć do czego odnieść długość igieł. Zaproponuj włożenie dłoni w głąb wątłej korony drzewa, tak by w pełni poczuć, że igły są raczej kłujące. Warto podać nazwę tego pospolitego drzewa.
  6. Modrzew europejski. Zaproponuj napawanie się miękkością igieł, przez muskanie nimi (własnego!) policzka. Zapytaj w jaki sposób wyrastają igły tego drzewa. Jesienią zwróć uwagę na ich żółknięcie. Warto podać nazwę tego drzewa.
  7. Jodła pospolita (fakultatywnie). Zwróć uwagę na delikatne wcięcia w czubkach igieł, ich paski i to jak są przymocowane do pędu. Warto podać nazwę tego drzewa i to, że naturalnie w Polsce występuje na południu kraju, przede wszystkim w górach.
  8. Cis pospolity. Raczej unikaj dotykania przez dzieci igieł – poinformuj, że są silnie trujące. Dla starszych dzieci, może być interesująca informacja, że to właśnie z drewna cisu została wykonana   różdżka lorda Voldemorta, bohatera książek o Harrym Pottrze: „miała ona siedem i trzy czwarte cala długości i włos z ogona jednorożca w środku”. Czerwona osnówka jest jadalna i smaczna, samo nasiono zaś śmiertelnie trujące. Samo drzewo, ze względu na bardzo cenne drewno było chronione w Polsce już przez Władysława Jagiełłę.
  9.  Mięta (rosnąca tuż obok cisów) – możesz porównać jej zapach z igłami daglezji.
  10. Zabawa z szyszkami (fakultatywnie) zaproponuj uczestnikom układnie kształtów z szyszek – domu, kółka itp.

 

Związek z podstawą programową (przedszkole)

  • Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych
  • wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę; (Poznawczy obszar rozwoju dziecka)
  • klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
  • eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but;
  • przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego; (Poznawczy obszar rozwoju dziecka.)